A tervezett programok:
Mezőgazdaság és erdészet ágazatban oktatók számára
A program célja:
A program során a fő hangsúly mezőgazdasági termelők, mezőgazdasági terméket feldolgozó olaszországi mezőgazdasági vállalkozások tanulmányozása, a technológiák és az eljárások megismerése. Az oktatók szakmai tudásának felfrissítése, új követelményeknek való megfelelés. Innovatív kezdeményezések megismerése. A környezettudatos gazdálkodás, környezetvédelem a mezőgazdaságban, cél a fenntartható fejlődés nemzetközi példáinak beépítése a tananyagba. Az iskolában az Arany Iránytű programban dolgozó kollégák közül 1 résztvevő és egy pályaorientációval foglalkozó résztvevő számára, annak megfigyelése, hogy a tanított szakmák esetén hogyan lehetne növelni a motivációt a szakmák iránt, hogyan lehetne kreatívan megkedveltetni az adott szakképesítés.
A mediterrán diétának évezredes hagyományai vannak Olaszországban. Régen úgy tartották, hogy a mediterrán világ határa ott húzódik, ahol még megterem az olajfa. A legáltalánosabban elfogadott nézet szerint azokat az országokat sorolják ide, amelyek a Mediterráneummal, azaz a Földközi-tengerrel határosak. Az északi térséghez tartozik Olaszország. A mediterrán étrendnek része a „földtől az asztalig” szemlélet. Ehhez tartozik a növénytermesztés, a betakarítás, a halászat, az állattenyésztés, a feldolgozás, az elkészítés és az ételek elfogyasztásának mikéntje, hagyománya is. Ezt a szemléletet is megismerik majd az oktatók.
Kommunikáció nyelve: angol
Résztvevők: 6 fő
• Pályaorientációval foglalkozó szakember 1 fő
• Arany iránytű program mentora 1 fő
• Gazda szakmában iskolai oktató: 1 fő, vállalati oktató 1 fő
• Kistermelői élelmiszer-előállító szakmában iskolai oktató 1 fő, vállalati oktató 1 fő
Online mobilitás, digitális technikák bevonása, előkészítő 1 napos program
A Marco Polo GEIE cég bemutatása, a fogadó partner bemutatása. Eddigi mobilitásaik ismertetése oktatók és diákok körében. a munkaprogram megbeszélése, célok, feladatok. Pályaválasztási, pályaorientációs területen végzett tevékenységük. A résztvevők bemutatkozása, elvárások ismertetése a fogadó fél felé, az oktatók hazai munkájának ismertetése, hogy a munkaprogramban a konkrét célok beépítésre kerüljenek.
Az olasz fél által kialakított LMS platform és tükrözött osztályterem módszer bemutatása. Ezzel a módszerrel készítik fel a diákokat az olaszországi mobilitásban. A bemutatón az oktatóink megismerkedhetnek ezzel a módszerrel is. Digitális platformon keresztül, ZOOM online teret használ az olasz fél és itt kerül sor a virtuális mobilitásra. Ez már előzetesen új ismereteket ígér oktatóink számára.
Olaszországban munkaprogram:
1. nap
Le Due Torri Wine – pincészet meglátogatása
Olyan cég meglátogatása, ahol megismerhetjük a szőlőtermesztést, 8 hektár termőterületen gazdálkodnak. A szőlőtermesztésben teljesen hagyománytisztelők, vannak 100 éves ültetvények is, de az innováció is része a munkájuknak. A környezetvédelemre különösen odafigyelnek, hiszen nem élhetnének szőlőtőkéik 100 éven keresztül. Bemutatásra kerülnek a szőlőművelés fázisai. Ma is mindent kézzel csinálnak, nincsen gépesítve, vegyszermentes ültetvényeik vannak. 16 borszőlőfajtát termesztenek, ebből 7 őshonos (bennszülött) szőlőfajta.
A szőlőművelés után a bor előállítása és a borok fajtái sem maradnak ki.
A vállalkozó beszámol arról a motivációról, ami őt vezérelte éveken keresztül, hiszen az eredeti szakmája nem borász, hanem tengeri hajókon szolgáló mérnökként végzett. Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
A cégnél a minőségbiztosítás is nagyon fontos, megismerhetik azt a gondolkodást, ahol a kis családi gazdaságok célja a minőség megtartása.
Manapság a tapasztalat és a technika nem elegendő ahhoz, hogy jó bort állítsunk elő. Ha az innovációt nem kíséri a föld és a munka iránt érzett szenvedély, nem lesz minőségi borunk. A cég fejlődésének mozgatórugója pontosan ez a szenvedély.
Napi feladat: Szőlőtermesztés helyi specialitásai és a borelőállítás technológiája Olaszországban? Környezetvédelmi intézkedések, zöld gazdaság jellemzői?
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Szőlő-és gyümölcstermesztés tantárgy- gazda képzés
2. nap
“ZOFF FORMAGGI” Szarvasmarha Tenyésztő Farm és sajtkészítő üzem látogatása
A farm egy családi gazdaság, hol a teheneket különleges körülmények között tartják:
• Csak vegyszermentes szénát kapnak
• Megfelelő terület az élettérhez
• Automata fejőrendszer, és zárt tejrendszeren jut a sajtkészítő üzemig
• egyedi érlelésű sajtok, többféle speciális ízesítés
• bio minősítéssel rendelkeznek
• bio marhahúst is forgalmaznak
• semmi antibiotikumot, gyógyszert nem kapnak a szarvasmarhák
A gazdaság híres különleges sajtjairól is, aminek a készítését is bemutatják, és az érlelési folyamatot is megismerhetik. Az állatokat a vendégek is megetethetik az előkészített takarmánnyal.
A családban 3 generáció dolgozik együtt, nagyapa-apa-gyerek, mi motiválta ott a fiatalabb nemzedéket, hogy maradjon és a szülőkkel együtt csinálja a napi feladataikat. Egymás oktatásának, kommunikációjának a problémáit és megoldásait is elmondják. Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
A környezetvédelem itt is fontos szerepet játszik: vegyszermentesítés, biogazdálkodás, szállítási lánc, regionalitás a termékek kiszállításában
Napi feladat: Szarvasmarhatenyésztés és sajtkészítés technológiája Olaszországban? Környezetvédelmi intézkedések, zöld gazdaság jellemzői?
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Kiegészítő tevékenységek tantárgy (A kisüzemi/házi tejtermékek -savanyú tejkészítmények, tejszínkészítmények, vaj, túró, sajt- készítése és minőségi jellemzői) – gazda képzés
Állattenyésztés tantárgy -gazda képzés
Élelmiszer-előállítási ismeretek tantárgy (Kistermelői tejtermék-és sajtkészítés; Kistermelői húsfeldolgozás) -Kistermelői élelmiszer-előállító képzés
3. nap
Balzsamecet készítő üzem látogatása (Modenai balzsamecet készítésének technológiái)
Megismerhetjük a balzsamecet készítésének titkait, amely dresszingként és receptekben hozzávalóként is megjelenthet az olasz hagyományokban.
Gyártása egyedi szakértelmet igényel: az exkluzív minőségű balzsamecetet gyakran több tízévig érlelik olyan nemesfahordókban, mint az eper, a kőris, a fehérakác, a cseresznye, a tölgy, a gesztenye és a borókafa.
A látogatás alatt betekintést nyerünk a gyártási folyamat történeti és technikai részleteibe. Megtudhatjuk, hogy mik azok az ételek, amelyekkel érdemes fogyasztani a terméket.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: A balzsamecet készítés technológiáját ismertesse! Környezetvédelem a késztés során?
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Élelmiszer-előállítási ismeretek tantárgy- Kistermelői élelmiszer-előállító képzés
Kiegészítő tevékenység tantárgy (Élelmiszertartósítási módok) – Gazda képzés
4. nap
1. Védjegy és márkanév: Prosciutto di San Daniele
Látogatás egy kézműves sonkagyárban, ahol levegőn érlelt, klasszikus technológiával nyers sonkát állítanak elő. A kézműves sonka a feldolgozási folyamatot illetően különbözik a nagyiparban előállított sonkától: itt a gyártás minden részét kézzel végzik. A nyers sonka érlelése a megfelelő mértékű páratartalomnak és az érlelőtermekbe közvetlenül beáramló levegőnek köszönhető. E kettőnek az együttes hatása teszi egyedivé a sertéscombok érlelését.
A prémium minőségű termék előállítását a hagyományok tisztelete, a természet közelsége és az emberek odaadó munkája biztosítja. Fiatal és idősebb generáció dolgozik együtt, ahol fontos a tapasztalatok átadása, ennek metódusának bemutatása, a problémákra is kitérve.
BAGATTO sonkagyár, amelyet a San Daniele del Friuli nyers sonka butikjának is neveznek.
A helyi eredetvédett sonka manufaktúránál megismerhetjük a szárított sonka elkészítésének technológiáját, a sonka élettani hatásait. A sertéshúsok, mint alapanyag jellemzőitől, a speciális technológián mindent bemutatnak a látogatóknak.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: A sonkakészítés technológiájának tanulmányozása! Környezetvédelmi előírások az üzemre vonatkozóan.
2. Olívaolaj gyártó cég látogatása.
Az olívaolaj egy olyan termék, amellyel nap, mint nap találkozunk az étkezőasztalokon: az olaszok mindennapi étrendjének fontos eleme. Aranyhoz hasonlatos, amely minden ételt még ízletesebbé, egészségesebbé és táplálóbbá tesz. Ez az élelem minden értelemben az olívából kinyert lé, amely hosszú utat tesz meg míg az üvegbe kerül: megismerhetjük az olívaolaj készítésének fázisait és az érzékszervekre ható tulajdonságait, ami tükrözi a területi jellegzetességeket. Olaszországot olívaolaj termelés nélkül nem lehet elképzelni, ez az alapanyag nálunk is egyre népszerűbb.
A családi vállalkozás bemutatja a hagyományos késztés lépéseit, a több évig tartó érlelési folyamatot. Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: Olajkészítési technológia megfigyelése! Környezetvédelmi előírások az előállítás során!
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Élelmiszerismeret tantárgy- Kistermelői élelmiszer-előállító képzés
Kiegészítő tevékenység (Élelmiszertartósítási módok) – Gazda képzés
5.nap
Spárgatermesztés
Látogatás egy mezőgazdasági farmon, ahol a spárgatermesztést tanulmányozhatják a résztvevők. A spárga tenyésztés egy speciális eljárás segítségévek valósítja meg a családi gazdaság, gépesítést is bemutatják. A fehér és a zöld spárga közötti különbséget is érzékelhetjük. Egyéb növények termesztésével is foglalkoznak, pl. eper, saláta, káposztafélék. A vállalkozás saját termékeket is készít lekvárok, szalámifélék, helyi boltban értékesítik a termékeiket. A vállalkozás kialakításának története, családi összetatás nagyon jó példája, a „földtől az asztalig” szemlélet náluk különösen jól működik. Biogazdálkodás, vegyszermentesen, kistermelői előállítás a növényekből. A termőföldeket is meglátogatja a csoport. Generációk dolgoznak együtt, hogyan sikerült ezt nekik megoldani, hogyan tanítják a fiatalabbakat.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: Spárgatermesztés technológia megfigyelése! Környezetvédelmi előírások a termesztés és feldolgozás során!
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Növénytermesztés-Gazda képzés
Élelmiszerismeret – Kistermelői élelmiszer-előállító képzés
Hatásvizsgálati-utókövetési online nap
A mobilitás után 4-5 héttel kerül rá sor
A résztvevők és a szervezők, valamint a meglátogatott gazdaságok képviselői egy online fórumon közös megbeszélést folytatnak.
A szervezők várják a visszajelzést, az esetlegesen kimaradt információkra ismételten rá lehet kérdezni, kérdés-feleke formában folyik a diskurzus, a szervezés minőségére, tanácsokat a jövőre nézve. A résztvevők beszámolnak a tapasztalatokról, mit tudnak belőle hasznosítani. Sikerült-e az elvárásokat teljesíteni a fogadó félnek.
Értékelik a közös tevékenységet, esetlegesen következő pályázatot terveznek, vagy diákmobilitást, ha megfelelőnek találják a fogadó fél által felvázolt lehetőségeket.
Online térben, ZOOM felületen (olasz fél ezzel dolgozik)
A korábban bemutatott digitális megoldásokra is folyik a reflektálás, kipróbálás utáni tapasztalat.