„Szülő-Suli” – tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésére alapozott egyéni fejlesztésen keresztül
Pályázat címe: ÚTmutató
Pályázati programgazda: MH Líceum Alapítvány
Együttműködő szervezet: Pentelei Molnár János Mentálhigiénés Általános Iskola és Szakképző Iskola és Gimnázium
Pályázati azonosító: EFOP-3.11.1-17-2017-00022
Pályázati összeg: 51 608 000 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Pályázat befejezési dátum: 2020. 02. 29.
Szakmai koncepció
1. A korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók egyéni szükségleteikből kiinduló fejlesztés megvalósítása egyéni fejlesztési terv mentén, előrehaladási napló vezetésével
- A korai iskolaelhagyás csökkentését célzó intervenciós módszertan kidolgozása, a helyi sajátosságoknak megfelelő alkalmazása
- Egyéni tanulói igényekre reagáló rugalmas egyéni haladási útvonalakat biztosító személyközpontú pedagógiai gyakorlat megvalósítása, kompetenciaértékelés
- Egyéni és kiscsoportban történő differenciált fejlesztés
Bemeneti és kimeneti mérés koncepciója letölthető ITT.
2. Az egyéni fejlesztést támogató iskola-család együttműködés javítását célzó tevékenységek
- Az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása Nyílt napok, nyitott programok szervezése, szülőkkel való együttműködés
- Bevonás, kommunikáció, disszemináció
- A bevont családokat célzó képzési programok (ún. „Szülő Suli programok), előadások, tanfolyamok és műhelyfoglalkozások kidolgozása, és megvalósítása (szülői, nagyszülői csoportoknak, szülő-gyermek csoportoknak). Életinterjú, outdoor foglalkozások, dráma-, élménypedagógiai és a közösséghez tartozást erősítő kulturális és sportfoglalkozások, projektmódszer
3.Eredményesség- és hatékonyság-mérés, értékelés eljárásának kialakítása és intézményi szintű megvalósítása
4. Kapcsolódó kapacitásbővítés, hálózatosodás
5. A projekt megvalósításához szükséges fejlesztési környezet biztosítása, alapinfrastruktúra fejlesztése és eszközök beszerzése
6. Mentorálás
2017/2018-as tanévben megvalósult pályázati programok
Illeszkedés a pályázathoz:
- az oktatásba való visszatérés vagy belépés elősegítése
- az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása
- egészségtudatosság, betegségek megelőzése
- alapkompetenciák fejlesztése
- a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett, egyéni fejlesztésbe bevont tanulók szüleinek, nagyszüleinek és egy háztartásban élő hozzátartozóinak motiválása, bevonása és folyamatos tájékoztatása
- tanulás tanulásának (hatékony tanulásmódszertan) elsajátítása és támogatása (alapkompetenciák képesség-fejlesztése)
- bevont családokat célzó képzési programok (ún. „Szülő Suli programok), előadások
- az egyéni fejlesztést támogató iskola-család együttműködés javítását célzó tevékenységek
- az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása
Családi nap
Általános iskolánk legelső programja volt ez. Fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek és a szülök még az iskolakezdés előtt megismerjék egymást a Duna parton. Bemutatkoztak tanáraink, sokat játszottunk, beszélgettünk, csapatot építettünk.
(2017.08.10. és 12.)
Murgai tábor
A hangsúly még mindig az iskolakezdés előtti csapatépítésen van, gyakorlatilag együtt éltünk 3 napig a gyerekekkel és szüleikkel, közösen készítettük elő az étkezéseket, gyakorlatilag olyanok voltunk,mint egy nagy család. Minden egyes napnak megvolt a megfelelő, jól előkészített íve. 2017.08.31-09.03.
.
További programok
Újonnan indult általános iskola révén nagyon fontosnak tartottuk, hogy már a kezdetektől a szülőkkel együtt alakítsuk iskolánkat. Rengetek közös programot szerveztünk velük és heti szinten mentoráltuk a szülőket a gyerekekkel együtt. Sok fontos döntést közösen hoztunk meg, hiszen a cél is közös volt: létrehozni egy olyan iskolát ahol mindenki újra megtalálhatja önmagát, ahol elfogadják őket és emellett szakszerű segítséget is kaphat, ahol egyéni haladási utat biztosítunk és a konfliktusokat resztoratív szemléletben próbáljuk kezelni és a mindennapokban alkalmazzuk az erőszakmentes kommunikációt.
A tanévben lezajlott programok teljes listája letölthető ITT.
A programok részletes leírása letölthető ITT.
Szakmai beszámoló
A pályázat keretein belül a 2018/ 2019-es tanévben, kialakítottunk egy különálló fejlesztő helységet ahol a gyógypedagógus illetve a fejlesztő tanár egyesével is tud foglalkozni a gyerekekkel, illetve a mentorok is itt foglalkoznak a diákokkal és haladnak az egyéni fejlesztési terv mentén.
A 2019/2020 tanévben bevezetünk matematika, magyar és idegen nyelv tantárgyakat felkaroló,különálló fejlesztő csoportokat a hátránykompenzálás céljából.
A teljes szakmai beszámoló letölthető ITT.
2018/2019-es tanévben megvalósult pályázati programok
Illeszkedés a pályázathoz:
- az oktatásba való visszatérés vagy belépés elősegítése
- az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása
- tanulás tanulásának (hatékony tanulásmódszertan) elsajátítása és támogatása (alapkompetenciák képesség-fejlesztése)
- bevont családokat célzó képzési programok (ún. „Szülő Suli programok), előadások
- az egyéni fejlesztést támogató iskola-család együttműködés javítását célzó tevékenységek
- az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása
Különleges szeptember
Az idei évet is program hónappal kezdtük, hogy megkönnyítsük a gyerekek visszarázódását a nyárból.
- dunaújvárosi élményfürdő
- terápiás lovaglás, íjazás a szabadban
- dunaújvárosi kőtár látogatása
- Hard dog race verseny a Duna parton
2019/2020-as tanévben megvalósult pályázati programok
Illeszkedés a pályázathoz:
- A 2019/2020 tanévben bevezetünk matematika, magyar és idegennyelv tantárgyakat felkaroló, különálló fejlesztő csoportokat a hátránykompenzálás céljából, ez a szintes rendszer.
- A mentorálások során nagy szerepet kapott a szülők lelki gondozása is, minden diákunknál voltunk kint családlátogatáson, külön Facebook csoportot is üzemeltetünk a szülők részére, fel évente szerveztünk teadélutánt, és szülői fórumokat is.
- A 2019/2020 tanév szeptemberi hónapjában heti egy alkalommal programnapokat tartottunk, igénybe vettük szülői segítséget is.
- A gyerekeknek kifejlesztettünk egy úgy nevezett határolót, ami egyénre szabta a rájuk vonatkozó szabályokat, következményeket így segítve a könnyebb iskolai létet.
- Megalakult egy szülői munkaközösség, ami azóta is aktívan vesz részt az iskola életében. Termek, folyosók díszítése, udvar rendbetartása, kézműves szakkörök megszervezése a feladatuk.
- Több alaklommal vehettek részt a gyerekek terápiás kutyás foglalkozásokon.
- Bevezetésre kerültek különböző tanulást segítő programok:
- Tapasztalati tanulást előtérbe helyező kiscsoportos foglalkozások, tele sok-sok kísérlettel, interaktív tanulást segítő játékokkal.
- Több napos kulcsi tábor a Duna parton. Tanya látogatással.
- Szülők bevonásával a 2019/2020 tanévben heti 2 órában kézműves
foglalkozások.