Munkaprogram:
Vendéglátás-turizmus ágazatban oktatók számára
Szakács, Cukrász, Panziós-fogadós, Pincér-vendégtéri szakember szakmai oktatás támogatására
A program célja:
A program során a fő hangsúly a vendéglátós vállalkozások munkájának, tevékenységének a megismerésén van, fontos az új technikák, más szemléletmód, egyes területeken megvalósított környezetvédelem megismerése. Az oktatók szakmai tudásának felfrissítése, új követelményeknek való megfelelés, a 2020. szeptemberétől életbe lépő szakképzési jogszabályváltozásoknak való megfelelés. Innovatív kezdeményezések megismerése. A környezettudatos gazdálkodás, környezetvédelem a vendéglátásban, cél a fenntartható fejlődés nemzetközi példáinak beépítése a tananyagba, a diákok és oktatók gondolkodásába.
A mediterrán diétának évezredes hagyományai vannak Olaszországban. Régen úgy tartották, hogy a mediterrán világ határa ott húzódik, ahol még megterem az olajfa. A legáltalánosabban elfogadott nézet szerint azokat az országokat sorolják ide, amelyek a Mediterráneummal, azaz a Földközi-tengerrel határosak. Az északi térséghez tartozik Olaszország. A mediterrán étrendnek része a „földtől az asztalig” szemlélet. Ehhez tartozik a növénytermesztés, a betakarítás, a halászat, az állattenyésztés, a feldolgozás, az elkészítés és az ételek elfogyasztásának mikéntje, hagyománya is. Ezt a szemléletet is megismerik majd az oktatók.
Kommunikációs nyelv: angol
Résztvevők: 14 fő
• Pályaorientációval foglalkozó szakember 1 fő
• Arany iránytű program mentora 1 fő
• Szakács szakmában iskolai oktató: 2 fő, vállalati oktató 1 fő
• Cukrász szakmában iskolai oktató 2 fő, vállalati oktató 1 fő
• Panziós-fogadós szakmában iskolai oktató 2 fő, vállalati oktató 1 fő
• Pincér-vendégtéri szakember szakmában iskolai oktató 2 fő, vállalati oktató 1 fő
Online mobilitás, digitális technikák bevonása, előkészítő 1 napos program
A Marco Polo GEIE cég bemutatása, a fogadó partner bemutatása. Eddigi mobilitásaik ismertetése oktatók és diákok körében. a munkaprogram megbeszélése, célok, feladatok. A résztvevők bemutatkozása, elvárások ismertetése a fogadó fél felé, az oktatók hazai munkájának ismertetése, hogy a munkaprogramban a konkrét célok beépítésre kerüljenek. Az olasz fél által kialakított LMS platform és tükrözött osztályterem módszer bemutatása. Ezzel a módszerrel készítik fel a diákokat az olaszországi mobilitásban. A bemutatón az oktatóink megismerkedhetnek ezzel a módszerrel is. Digitális platformon keresztül, ZOOM online teret használ az olasz fél és itt kerül sor a virtuális mobilitásra. Ez már előzetesen új ismereteket ígér oktatóink számára.
Olaszországban munkaprogram:
1 nap
Le Due Torri Wine – pincészet meglátogatása
Olyan cég meglátogatása, ahol megismerhetjük a szőlőtermesztést, 8 hektár termőterületen gazdálkodnak. A szőlőtermesztésben teljesen hagyománytisztelők, vannak 100 éves ültetvények is, de az innováció is része a munkájuknak. A környezetvédelemre különösen odafigyelnek, hiszen nem élhetnének szőlőtőkéik 100 éven keresztül. Bemutatásra kerülnek a szőlőművelés fázisai. Ma is mindent kézzel csinálnak, nincsen gépesítve, vegyszermentes ültetvényeik vannak. 16 borszőlőfajtát termesztenek, ebből 7 őshonos (bennszülött) szőlőfajta.
Borok előállítása és a borok fajtáinak ismertetése, a borászat bemutatja, hogy melyik borát, milyen ételhez ajánlja főképp. A borkészítés titkai, hogyan alakítják ki az ízvilágot, mit jelent náluk a friuli bor.
A vállalkozó beszámol arról a motivációról, ami őt vezérelte éveken keresztül, hiszen az eredeti szakmája nem borász, hanem tengeri hajókon szolgáló mérnökként végzett. Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal. A cégnél a minőségbiztosítás is nagyon fontos, megismerhetik azt a gondolkodást, ahol a kis családi gazdaságok célja a minőség megtartása.
A borászat nemrég egy másik lábbal is bővült, egy kis vendéglővel, ahol a finom borok mellé, a méltán híres olasz konyha ételeit is megkóstolhatják a turisták.
Napi feladat: Szőlőtermesztés helyi specialitásai és a borelőállítás technológiája Olaszországban, a vendéglő étel és italválasztéka? Környezetvédelmi intézkedések a családi gazdaságban és vendéglőben, zöld gazdaság jellemzői?
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Termelési, értékesítési és turisztikai alapismeretek tantárgy (ágazati alapoktatás) – Szakács, Cukrász, Panziós-fogadós, Pincér-vendégtéri szakember képzés
Étel-és italismeret tantárgy – Pincér-vendégtéri szakember képzés
2. nap
Az olasz vendéglátó üzletek meglátogatása, felszereltség, modern gépek, berendezések megismerése, bemutatása. pl. fagylaltozó, pizzéria. Olyan üzleteket látogatunk meg, ahol gyakorlatukat töltik különböző nemzetiségű diákok, köztük magyarok is, lehetőség van velük pár szót váltani és megfigyelni munkájukat. A mentoraikkal, oktatóikkal is beszélhetnek és a mentor-gyakornok közötti kapcsolatról, tanítási módszerekről.
Bemutatásra kerülő berendezések, technológiák: mobil főzési rendszer legújabb generációja, mely fel van szerelve indukciós főzőlappal, sokoldalú és kompakt tervezésű elektromos berendezésekkel, hogy főzési és grillezési eljárásokat ízletes ételeket főzhessenek bárhol a résztvevők előtt.
Paco Jet készülékek bemutatása, mely saját edényeiben előre lefagyasztott készítmények (fagylalt, öntet, szósz, krém, zöldség, gyümölcs,) speciális eljárással történő közvetlen a tálalást megelőző, krémszerűvé tételére, habosítására és adagolására alkalmas.
Thermomix, mint vendéglátó üzletben használható főzőberendezés, mely választható hőmérséklet készíti el az ételt. Az alapanyagokat darabolja, őrli, gőzülésre párolásra főzésre is alkalmas.
Környezetvédelmi intézkedéseikkel is megismerkedünk, pl. szelektív hulladékgyűjtés, használt olaj gyűjtése, bio takarítószerek, energiatakarékosság, lebomló papírzacskók, poharak használata, energiatakarékos gépek, textilszalvéta, üvegekben forgalmazott üdítők, ásványvizek, konyhai fel nem használt növényi maradékok komposztálása, újratölthető adagolók, regionális beszerzés, napelemek, digitális adminisztráció, csapadékvíz összegyűjtése, szívószálmentes kampány, veszélyes hulladékok, bio tisztítószerek, elektromos autók használata.
Vendéglátó üzletek értékesítő terének felszerelései, kialakításuk, minőség és berendezés színvonalának összhangja.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációk a vendéglátó üzletekben, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: Vendéglátás speciális jellemzői az olasz gasztronómiában, berendezések, felszerelések, környezetvédelmi intézkedéseik, magyar diákok feladatainak beillesztése a napi gyakorlatba?
Kapcsolódás a szakmai követelményekhez, a programtantervekben:
Termelési, értékesítési és turisztikai alapismeretek tantárgy (ágazati alapoktatás) – Szakács, Cukrász, Panziós-fogadós, Pincér-vendégtéri szakember képzés
Panziós-fogadós –középszintű képzés megnevezésű tanulási terület
3. nap
Corsi della Pasticceria Mosaico di Aquileia cukrászda meglátogatása
A cukrászdát egy nagyon ambiciózus fiatal cukrász mester vezeti. A cukrászatban nagyon sok innovációt valósított meg az elmúlt évek folyamán. Sajátos szenvedélye a munkája és a desszertek iránt teszi egyedivé a szolgáltatásait. A csoport meglátogatja a cukrászdát, megismerkedik a kínálattal, az üzletfilozófiával. A cukrász is fogad külföldi diákokat és olasz diákokat gyakorlatra, magyar diák is tanult már nála.
Bemutatásra kerülnek a felhasznált tésztafélék, azokból készülő speciális olasz desszertek, az olasz cukrászat ízvilágát is bemutatják és a kiegészítő termékeiket. Kávék, drazsék, kekszek. Egyedi a cukrászdában, hogy a csokoládénak egyedileg importálnak kakaóbabot.
A cukrászdához kapcsolódik egy bemutató tanműhely is, ahol az oktatók kipróbálhatják majd a csokoládékészítést és bonbon készítést is egy gyakorlati bemutató és foglalkozás során. kipróbálhatják a készítés lépéseit páros munkában.
Környezetvédelmi intézkedéseikkel is megismertetik az oktatókat: csapadékvíz felhasználás; elektromos autó, energiatakarékos gépek, lebomló papír a csomagoláshoz.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: Az olasz cukrászat jellemzői, alapanyagok, technológiák, berendezések, felszerelések, környezetvédelmi intézkedéseik, csokoládé és bonbon készítés technológiája?
Termelési, értékesítési és turisztikai alapismeretek tantárgy (ágazati alapoktatás) – Szakács, Cukrász, Panziós-fogadós, Pincér-vendégtéri szakember képzés
Cukrászati termékek készítése tantárgy – cukrász képzés
Ételkészítés-technológiai ismeretek tantárgy (tányérdesszert)-szakács képzés
4. nap
IAL (innováció, tanulás, munka) MONFALCONE- szakképző iskola meglátogatása
Az iskola az Europalace rangos épületében működik, amely egykor a Fincantieri állami vállalat alkalmazottai részére fenntartott szálló volt, nemcsak a híres IAL szálloda- és vendéglátóipari iskola székhelye, hanem nappali és esti felnőttképzések helyszíne is.
A vendéglátóipari alapképzéseket főként a 14-18 év közötti fiatalok számára kínálja. Három éves képzés után, amely elméletből és vállalatnál töltött gyakorlatból áll, szakmai képesítést igazoló oklevelet ad. Több, mint hatvan éve foglalkozik képzéssel, minősítéssel és szakmai, kulturális és szociális továbbképzéssel vállalatok és magánszemélyek részére.
Három évtizedes fennállása során az IAL szálloda- és vendéglátóipari iskolája több ezer fiatalt képzett és képez ma is, séfeket, pultosokat, pincéreket, cukrászokat, akik Olaszországban és külföldön is szakmájukban elismertek. A fiatalokkal kapcsolatban pályaorientációs tevekénységük, pályaelhagyás elleni erőfeszítéseik. Gyakorlati oktatás módszertana, oktatók-tanulók kapcsolata.
Híres szakácsok és főpincérek mellett sajátítják el a tanulók a szakma művészetét, nap mint nap az olasz konyhaművészet legjavával találkoznak és az elmélet és gyakorlat váltakozásával és mestereik segítségével olyan technikákat és ismereteket is elsajátítanak, amelyek a jellegzetes helyi termékeket értékesítik, megfelelő szerephez juttatják.
A hároméves képzés során a diákoknak lehetőségük van „élőben” is megismerkedni egy egyre magasabb szintű képzettséget igénylő szakmával, a nemzeti idegenforgalmi ágazat legjobb helyszínein végzett szakmai gyakorlat alatt büfék és bankettek kigondolása és megvalósítása által is közvetlenül és aktívan részt vesznek egy szállodai étterem üzemeltetésében.
Ma már a hároméves tanulmányokat egy negyedik évvel kiegészítve a tanulók szakmai képesítést igazoló oklevelet is szerezhetnek, amely további értékkel bír a munkaerőpiacon. Az IAL szálloda- és vendéglátóipari iskola és diákjai munkáját az évek során értékes elismerésekkel és díjakkal jutalmazták a legfontosabb nemzetközi versenyeken és fesztiválokon, kézműves vásárokon.
Napi feladat: Vendéglátó oktatás speciális jellemzői, elvárások, képzési feltételek, elmélet-gyakorlat aránya helyszíne, vizsgakövetelmények, a környezetvédelmi előírások beépítése a tananyagban hogyan valósul meg, a fenntartható fejlődés szemléleténke beépülése?
5.nap
Szállodák és az olasz vendéglátás
Grand Hotel Astoria**** meglátogatása. A Gradói belváros egyik legrégebbi szállodájának a megtekintése. A szálloda története (Monarchiáig nyúlik vissza), szolgáltatásai, munkaszervezési feladatait bemutatják. Az itt gyakorlaton lévő, turisztika területén tanuló diákok szakmai gyakorlati feladatai. A Marco Polo és a szálloda kapcsolata, sikeres együttműködésük bemutatása. A szálloda évek óta fogad mind külföldi (magyar is) és olasz gyakornokokat, a program jól bevált, bemutatják, hogyan illesztik be a napi működésükbe a különböző feladatokat. Környezetvédelmet támogató megoldások a szállodában.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Hotel Éden*** szálloda meglátogatása:
A szállodában szintén nagy gyakorlata van a gyakornokok fogadásának és tanításának, magyar diákok is tanultak már itt. A szálloda alkalmas erre, hiszen a tulajdonosok különösen nagy türelemmel magyarázzák a hallgatóknak újra és újra, miért fontosak a minőségi ételek és a vendéglátás. A Marco Polo GEIE 10 éve dolgozik együtt a szállodával. Főként osztrák és német iskolák tanulóit fogadják a konyhában és az étteremben egyaránt. Helyi specialitások bemutatása, az értékesítés irányelvei, pincér gyakornokok feladatai, az éttermi munka bemutatása a gyakornoki feladatok szempontjából, gyakorlati képzés eddigi tapasztalatai, problémái, multikulturalitás előnyei hátránya. Környezetvédelmet támogató megoldások a szállodában.
Pályaválasztással kapcsolatos motivációja, miért ajánlaná a jelenlegi szakmáját a diákoknak, hogyan kedvelteti meg a fiatalokkal.
Napi feladat: Milyen helyi speciális megoldásokat tapasztal a szállodákban, amit hazánkba eddig nem tapasztalt, nem látott? Gyakornokokkal való bánásmód? Környezetvédelmi intézkedések.
Termelési, értékesítési és turisztikai alapismeretek tantárgy (ágazati alapoktatás) – Szakács, Cukrász, Panziós-fogadós, Pincér-vendégtéri szakember képzés
Panziós-fogadós –középszintű képzés megnevezésű tanulási terület
Panziók és fogadók működtetése tantárgy – panziós-fogadós képzés
Hatásvizsgálati-utókövetési online + 1 nap
A mobilitás után 4-5 héttel kerül rá sorA résztvevők és a szervezők, valamint a meglátogatott gazdaságok képviselői egy online fórumon közös megbeszélést folytatnak.A szervezők várják a visszajelzést, az esetlegesen kimaradt információkra ismételten rá lehet kérdezni, kérdés-feleke formában folyik a diskurzus. a szervezés minőségére, tanácsokat a jövőre nézve. A résztvevők beszámolnak a tapasztalatokról, mit tudnak belőle hasznosítani. Sikerült-e az elvárásokat teljesíteni a fogadó félnek.Értékelik a közös tevékenységet, esetlegesen következő pályázatot terveznek, vagy diákmobilitást, ha megfelelőnek találják a fogadó fél által felvázolt lehetőségeket.Online térben, ZOOM felületen (olasz fél ezzel dolgozik)A korábban bemutatott digitális megoldásokra is folyik a reflektálás, kipróbálás utáni tapasztalat.